Wyróżnienie w VI Podkarpackim Konkursie: „Witryna Internetowa Mojej Szkoły”



BIP




DZIENNIK ELEKTRONICZNY

Destination Imagination

Witryna internetowa mojej szkoły-  konkurs





Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Od 1 września 2011 roku organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej oraz w gimnazjum odbywać się będzie w inny niż dotychczas sposób.
Zmiana ta wynika z Rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści (pedagog, logopeda) utworzą zespół, dokonają analizy poziomu wiadomości, umiejętności i funkcjonowania danego ucznia oraz określą trudności, na jakie napotykają w pracy z nim. Następnie zaplanują indywidualną ścieżkę edukacyjną bądź edukacyjno- terapeutyczną danego ucznia, uwzględniając potrzeby zdiagnozowane zarówno w przedszkolu jak i szkole wynikające z orzeczenia lub opinii wydanej przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną. W tym celu np. nauczyciele będą prowadzić „kartę indywidualnych potrzeb ucznia”. Na jej podstawie, nauczyciel wychowawca zarekomenduje przydzielenie uczniowi dodatkowych godzin czy też odpowiedniego wyposażenia. Natomiast dla uczniów niepełnosprawnych lub niedostosowanych społecznie Zespół przygotuje Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny (IPET).

Pracę zespołów koordynować będzie jedna osoba wskazane przez dyrektora szkoły. Spotkania zespołu odbywać się będą w związku z wykonywaniem przez zespół poszczególnych, określonych w rozporządzeniu, zadań, tj.

  • określenie przez zespół zaleceń dotyczących form, sposobów i okresu udzielania uczniom pomocy, w celu opracowania dla uczniów planów działań wspierających i indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych oraz
  • dokonania oceny efektywności udzielonej uczniom pomocy.
Zespół może się spotykać w miarę potrzeb. Rozporządzenie nie wskazuje liczby spotkań w ciągu roku, praca zespołu może więc być tak zorganizowana, by spotkanie dotyczące oceny efektywności podejmowanych działań było jednocześnie planowaniem pomocy dla ucznia na kolejny okres.

Szkoła będzie udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

  • uczniom szczególnie uzdolnionym- zajęcia rozwijające uzdolnienia,
  • uczniom mającym trudności w uczeniu się- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
  • uczniom z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
  • uczniom z zaburzeniami mowy- zajęcia logopedyczne,
  • uczniom z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne- zajęcia socjoterapeutyczne lub inne o charakterze terapeutyczny.

Ponadto każdy uczeń (a w razie potrzeby i jego rodzice) mają prawo do konsultacji, porady udzielonej przez nauczyciela lub właściwego specjalistę. Gimnazjum realizować będzie również dla wszystkich uczniów zajęcia związane z planowaniem kariery zawodowej.

opracowała p.Agnieszka Dec - pedagog

© Wszystkie prawa zastrzeżone