Od 1 września 2011 roku organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej oraz w gimnazjum odbywać się będzie w inny niż dotychczas sposób.
Zmiana ta wynika z Rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści (pedagog, logopeda) utworzą zespół, dokonają analizy poziomu wiadomości, umiejętności i funkcjonowania danego ucznia oraz określą trudności, na jakie napotykają w pracy z nim. Następnie zaplanują indywidualną ścieżkę edukacyjną bądź edukacyjno- terapeutyczną danego ucznia, uwzględniając potrzeby zdiagnozowane zarówno w przedszkolu jak i szkole wynikające z orzeczenia lub opinii wydanej przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną. W tym celu np. nauczyciele będą prowadzić „kartę indywidualnych potrzeb ucznia”. Na jej podstawie, nauczyciel wychowawca zarekomenduje przydzielenie uczniowi dodatkowych godzin czy też odpowiedniego wyposażenia. Natomiast dla uczniów niepełnosprawnych lub niedostosowanych społecznie Zespół przygotuje Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny (IPET).
Pracę zespołów koordynować będzie jedna osoba wskazane przez dyrektora szkoły. Spotkania zespołu odbywać się będą w związku z wykonywaniem przez zespół poszczególnych, określonych w rozporządzeniu, zadań, tj.
Szkoła będzie udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
Ponadto każdy uczeń (a w razie potrzeby i jego rodzice) mają prawo do konsultacji, porady udzielonej przez nauczyciela lub właściwego specjalistę. Gimnazjum realizować będzie również dla wszystkich uczniów zajęcia związane z planowaniem kariery zawodowej.
opracowała p.Agnieszka Dec - pedagog© Wszystkie prawa zastrzeżone