Wyróżnienie w VI Podkarpackim Konkursie: „Witryna Internetowa Mojej Szkoły”



BIP




DZIENNIK ELEKTRONICZNY

Destination Imagination

Witryna internetowa mojej szkoły-  konkurs




PEDAGOG SZKOLNY





p.Barbara Żak




  1. Poradnik dla dzieci "Sposoby na odprężenie i zadbanie o siebie domu - Super Żaba"
  2. SPOSOBY... w załączniku do pobrania

  3. Masz tę moc! – książka o koronawirusie dla dzieci
  4. Masz tę moc!

  5. Poradnik w formie prezentacji dla dzieci - 101 zabaw na czas kwarantanny
  6. 101 zabaw

p.Barbara Żak





Jak uczyć się efektywnie – rady dla Ucznia

kwiecień 2020

  • Miejsce do nauki
    Przygotuj sobie miejsce do odrabiania lekcji i uczenia się, najlepiej zawsze samo. Może to być stół w kuchni albo biurko w Twoim pokoju. Nieważne gdzie, ważne żeby było wygodnie, czysto i bez zakłóceń. Bez telewizora, komputera (jeżeli nie jest on niezbędny do wykonania zadania) i telefonu w tle, i bez resztek obiadu na stole. Jeśli możesz, ustaw biurko tak, by widzieć cały pokój a przynajmniej drzwi.
    Miejsce pracy powinno być dobrze oświetlone, zawsze z lewej strony (dla osób praworęcznych). Najzdrowsze dla oczu jest światło naturalne. Ucząc się w świetle sztucznym – włącz oświetlenie górne i lampkę na biurku (pamiętasz, po której stronie?). Pracując przy komputerze zadbaj, by światło nie odbijało się od monitora i Cię nie raziło.
    Pracuj siedząc - jeśli uczysz się leżąc, nie dziw się, że zasypiasz nad książką. Mózg otrzymuje sygnał: leżymy? czyli śpimy! Poza tym lekkie napięcie mięśni podczas siedzenia wpływa dodatnio na koncentrację.
  • Zadbaj o prządek!
    Porządek w otoczeniu to też porządek w głowie. Jest to prawda i to udokumentowana badaniami. Wyczyszczenie blatu biurka ze wszystkich zbędnych rzeczy nie jest jakimś wielkim wyzwaniem, prawda? Tak zorganizuj sobie miejsce pracy, aby panował w nim porządek wystarczający do znalezienia pomocy do nauki – książek, notatek, przyborów. Bałagan sprawia, że kiedy musisz szukać materiałów w wielu różnych miejscach, Twoja koncentracja znacznie spada. Znajdujesz np. różne przedmioty, które przypominają Ci, że coś miałeś zrobić czy załatwić i zapominasz o nauce.
  • Pora na naukę
    Lekcje warto odrabiać w godzinach najbardziej korzystnych dla biologicznego rytmu organizmu: między godziną 8 a 12 – szczyt wydajności przypada około 10 rano. Po południu najlepszy czas przypada między godziną 18 a 20. Co 30-45 minut nauki rób przerwy (lepiej kilka krótkich niż jedną dłuższą) – napij się czegoś, posłuchaj muzyki, zrelaksuj się, zrób kilka ćwiczeń fizycznych. Praca jednorazowo nie powinna trwać zbyt długo, warto rozłożyć w czasie zadania, które masz wykonać, ale ucz się systematycznie!
  • Od czego by tu zacząć?
    Wybór przedmiotu, od którego zaczynasz zależy od tego, jaki jesteś. Jeżeli pracujesz szybko i energicznie, ale łatwo męczysz się nauką – zaczynaj od przedmiotu najtrudniejszego dla siebie, na koniec zostawiając łatwe. Jeżeli trudno Ci się zabrać do pracy – zaczynaj od przedmiotu, który lubisz lub od łatwych dla Ciebie zadań – nie zniechęcisz się od razu do lekcji. Pamiętaj – przeplataj uczenie się przedmiotów łatwych – trudnymi, ścisłych – humanistycznymi, interesujących – tymi nudnymi dla Ciebie. Nie zaniedbuj przedmiotów, które uważasz za nudne czy męczące – ich zaniedbanie może się odbić podczas nauki.
  • Jak się uczysz?
    Jeśli jesteś wzrokowcem, ucz się z podręcznika lub notatek, podkreślaj sobie ważne informacje, używaj różnych symboli, linii falistych, kolorów, zaznaczaj główne myśli ramkami itp. Oglądaj zdjęcia, filmy, ilustracje, korzystaj ze schematów, wykresów. Jeżeli jesteś słuchowcem, powinieneś uczyć się na głos albo słuchać tekstu czytanego przez inną osobę, słuchać audiobooków. Opowiadaj (sobie lub innym) to, czego się uczysz, głośno powtarzaj. Słuchanie odpowiedniej muzyki może Ci pomóc, ale uważaj na hałas. Jeżeli jesteś czuciowcem (kinestetykiem) – łatwo uczysz się będąc w ruchu, chodząc, machając rękami, pokazując różne rzeczy, wykonując je samodzielnie. Ucz się chodząc po pokoju i mówiąc lub wykonując różne czynności, manipulując przedmiotami.
  • Jedzenie i picie
    Warto zadbać o odpowiednie posiłki – przed nauką nie można objadać się nadmiernie (to powoduje senność), zaś pusty żołądek dekoncentruje. Śniadanie to podstawa – uczysz się i pracujesz po nim lepiej. Powinno zawierać produkty będące źródłem białka, tłuszczu, węglowodanów, błonnika, składników mineralnych i witamin. Przykładem idealnie skomponowanego śniadania będzie pieczywo żytnie z masłem, pomidor, szczypiorek i twarożek lub owsianka z orzechami i sezonowymi owocami.
    Podczas nauki niekoniecznie sięgaj po jedzenie – to rozprasza, ale jeżeli już – niech to będą owoce (świeże i suszone), pokrojone w słupki warzywa, orzechy i pestki słonecznika lub dyni.
    Pamiętaj o piciu wody – mózg w ponad 80% składa się właśnie z wody. To ona ma wpływ na przewodzenie impulsów nerwowych przez neurony czyli komórki układu nerwowego. Najlepszym sposobem na ugaszenie pragnienia jest wypijanie niegazowanej wody. Miej ją zawsze pod ręką i regularnie po nią sięgaj. Może to być też niesłodzony sok lub zielona herbata. Wyklucz natomiast słodzone i gazowane napoje.
  • O czym jeszcze pamiętać?
    Ubierz się odpowiednio ciepło i przede wszystkim wygodnie. Przewietrz pokój (a potem wietrz go regularnie), przygotuj wszystkie niezbędne materiały Nie szukaj wymówek, nie sprawdzaj fejsa, nie graj w gry w przerwach nauki.
DZIAŁAJ – POWODZENIA!!!

p.Barbara Żak







Jak pomóc dzieciom uczyć się efektywnie – rady dla Rodziców

kwiecień 2020

  • Przygotuj dziecku stałe miejsce do odrabiania lekcji i uczenia się. Miejsce do nauki w domu powinno być posprzątane, ciche, wywietrzone i zawsze to samo. Może to być stół w kuchni albo biurko w pokoju dziecka. Nieważne gdzie, ważne żeby było wygodnie, czysto i bez zakłóceń. Bez telewizora, komputera i telefonu w tle i bez resztek obiadu na stole. Miejsce pracy powinno być odpowiednio oświetlone, zawsze z lewej strony.
  • Porządek w otoczeniu to też porządek w głowie. Jest to prawda i to udokumentowana badaniami. Wyczyszczenie Dopilnujmy, by dziecko utrzymywało na biurku ład, ułatwiający naukę i koncentrację na zadaniu. Dziecko powinno tak organizować sobie miejsce pracy, aby panował w nim porządek wystarczający do znalezienia pomocy do nauki – książek, notatek, przyborów.
  • Lekcje warto odrabiać w godzinach najbardziej korzystnych dla biologicznego rytmu organizmu: między godziną 8 a 12 – szczyt wydajności przypada około 10 rano, albo między godziną 18 a 20. Po każdych 45 minutach nauki (u młodszych uczniów po pół godzinie) warto zrobić 5 do 10 minut przerwy (na relaks, ćwiczenia fizyczne). Praca jednorazowo nie powinna trwać zbyt długo, warto rozłożyć w czasie zadania, które należy wykonać, ale uczyć się systematycznie!
  • Wybór przedmiotu, od którego dziecko zaczyna odrabianie lekcji uzależniony jest od uzdolnień i zainteresowań dziecka oraz od jego właściwości psychicznych. Dziecko pracujące szybko i energicznie, ale łatwo męczące się powinno zaczynać od przedmiotu najtrudniejszego dla niego, na koniec zostawiając łatwe. Dziecko które ma trudności z zabraniem się do pracy powinno zaczynać od przedmiotu, który lubi lub zadania łatwego, po to aby nie zniechęciło się od razu do lekcji. Dobrze pamiętać o przeplataniu przedmiotów łatwych trudnymi, ścisłych – humanistycznymi.
  • Dziecko mające lepszą pamięć wzrokową powinno uczyć się z podręcznika lub notatek, pomocne dla niego będą podkreślenia, linie faliste, kolorowe, główne myśli umieszczone w ramkach. Dziecko o przewadze pamięci słuchowej zapamiętuje przede wszystkim elementy słuchowe. W domu powinno uczyć się głośno albo słuchać tekstu czytanego przez inną osobę, słuchać audiobooków.
  • Warto zadbać o odpowiednie posiłki – przed nauką nie można objadać się nadmiernie (to powoduje senność), zaś pusty żołądek dekoncentruje. Śniadanie to podstawa – nauka i praca są potem bardziej efektywne. Powinno zawierać produkty będące źródłem białka, tłuszczu, węglowodanów, błonnika, składników mineralnych i witamin. Przykładem idealnie skomponowanego śniadania będzie pieczywo żytnie z masłem, pomidor, szczypiorek i twarożek lub owsianka z orzechami i sezonowymi owocami.
  • Przypominaj dziecku o nawodnieniu – mózg w ponad 80% składa się właśnie z wody. To ona ma wpływ na przewodzenie impulsów nerwowych przez neurony czyli komórki układu nerwowego. Najlepszym sposobem na ugaszenie pragnienia jest wypijanie niegazowanej wody mineralnej. Zadbaj o to by dziecko zawsze miało ją pod ręką. Warto wypracować nawyk regularnego sięgania po szklankę wody. Wyklucz natomiast słodzone i gazowane napoje.
  • Doceniaj zaangażowanie i osiągnięcia dziecka. Każdy lubi, gdy jego starania są zauważone. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy.

p.Barbara Żak







ZDALNY GABINET PEDAGOGA

kwiecień 2020

Szanowni Państwo,

Znaleźliśmy się w wyjątkowej i bezprecedensowej sytuacji, która powoduje konieczność podejmowania dotychczasowych zadań w innej formie. Potrzebujemy czasu, żeby zaadaptować się do nowych warunków codziennego funkcjonowania - często odmiennych od tego, co znaliśmy do tej pory. Taka sytuacja może sprawić, że wielu z nas będzie odczuwać niepokój i skutki nadmiernego stresu. Żeby sobie poradzić, warto szukać informacji i różnych form wsparcia. Zapraszam do korzystania ze zdalnego gabinetu pedagoga.
Zapraszam do kontaktu przez dziennik elektroniczny, mailowo: barbasiazak@poczta.onet.pl
lub telefonicznie: 512 182 080

Czym zajmuje się pedagog?

Wspiera uczniów, ich rodziców oraz wychowawców i nauczycieli;
Pomaga rodzicom w rozwiązywaniu sytuacji problemowych dotyczących dzieci;
Współpracuje z wychowawcami i innymi nauczycielami w trudnych sytuacjach wychowawczych;
Określa, organizuje i udziela różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
Prowadzi zajęcia wychowawczo-profilaktyczne z uczniami na temat komunikowania się, relacji, emocji, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych, rozwiązywania problemów;
Organizuje zajęcia z przedstawicielami różnych instytucji, wspierających wychowawczą i profilaktyczną pracę szkoły, współpracuje z tymi instytucjami;
Współpracuje z rodzicami w zakresie pomocy uczniom i ich rodzinom, znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
Prowadzi poradnictwo edukacyjno-zawodowe.

Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga gdy:

  • nie radzą sobie z nauką
  • doznają sytuacji konfliktowych
  • ktoś naruszy ich prawa
  • ktoś stosuje wobec nich przemoc
  • potrzebują pomocy i rady
  • chcą po prostu z kimś porozmawiać
  • chcą poradzić się, wybierając przyszłą szkołę, studia, zawód

Rodzice uczniów mogą oczekiwać pomocy wtedy, gdy:

  • dziecko ma problemy z nauką, licznymi nieobecnościami, z zachowaniem i odnalezieniem się w szkole
  • dziecko doświadcza problemów w relacjach z rówieśnikami
  • potrzebują uzyskania informacji i pomocy dla swoich dzieci
  • borykają się z problemami życiowymi

Nauczyciele mogą oczekiwać od pedagoga:
  • pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów
  • analizy opinii i orzeczeń o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej
  • wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego
  • wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów

p.Barbara Żak - pedagog szkolny





© Wszystkie prawa zastrzeżone